Keskisuomalainen Oyj ostaa IROResearch Oy:n 27.6

Keskisuomalainen Oyj on tänään keskiviikkona ostanut markkina- ja mielipidetutkimuksia tekevän IROResearch Oy:n. IROResearch Oy:n liikevaihto oli vuonna 2017 3,5 Me ja yhtiön kannattavuus on erinomaisella tasolla. Yritys työllistää lähes sata henkilöä, joista 21 on kokoaikaisia.

–Keskisuomalainen Oyj rakentaa yrityskaupalla digitaalisuutta hyödyntävän liiketoimintakokonaisuuden markkinointitutkimuksesta. IROResearch on alansa arvostettu lippulaivayritys, jonka asiakaskunnassa on useita johtavia suomalaisyrityksiä ja yhtiön henkilökunta muodostuu alansa huippuammattilaisista. Yrityskauppa tuo merkittävän lisän Keskisuomalainen-konsernin liiketoimintaan. Tarkoituksenamme on viedä tutkimustoimintamme ja IROResearch Oy seuraavalle tasolle, toteaa Keskisuomalainen Oyj:n konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

IROResearch Oy on perustettu 1990. Viime vuonna tutkimusyhtiö toteutti yli 500 tutkimusprojektia. Toimitusjohtaja Markku Martikainen sanoo, että suurin osa projekteista oli yritysten markkinoinnin päätöksentekoa tukevia tutkimuksia.  –Tutkimme markkinoita ja mielipiteitä sekä analysoimme näitä. Asiakkaamme tekevät isojakin suunnanmuutoksia tutkitun tiedon perusteella. Maailmassa riittää tietoa, mutta yrityksillä on pulaa älykkäistä johtopäätöksistä.

Kaupat tuovat Martikaisen mukaan mahdollisuuksia kasvattaa tutkimusyhtiön liiketoimintaa esimerkiksi Mediatalo Keskisuomalaisen yritysmyyntipalvelu Meksin kautta. -Saamme lisäresursseja ja konsernin laajuudelta tahtotilaa, Martikainen toteaa.

Keskisuomalainen-konsernissa on jo entuudestaan toinen tutkimusyhtiö, vaaligallupeista ja markkinatutkimuksista tunnettu Tietoykkönen Oy. Yrityskauppa jatkaa Keskisuomalainen-konsernin kasvustrategiaa.   –Kasvamme perinteisen printtiliiketoiminnan lisäksi synergisille toimialoille, erityisesti haemme kasvua digitaalisesta liiketoiminnasta, Kangaskorpi sanoo.

Kesäkuussa Keskisuomalainen Oyj solmi aiesopimuksen joukkoliikenteen digitaalisia mainosmediaratkaisuja tuottavan Neonmedia Oy:n osake-enemmistön ostamisesta.

Lisätiedot:

Vesa-Pekka Kangaskorpi, konsernijohtaja, Mediatalo Keskisuomalainen, vesa-pekka.kangaskorpi@media.fi, 050 688 33

Markku Martikainen, toimitusjohtaja, IROResearch Oy, markku.martikainen@iro.fi, 0500 508 600